...20...
 
NANO

1- نانوپوشش‌ها
پوشش‌ها لایه‌هایی هستند با ضخامتی کمتر از ماده‌ای که روی آن می‌نشینند. معمولا از آنها برای محفاظت از سطوحی که در معرض آسیب‌های محیطی مانند باران، برف، نمک‌ها، رسوب‌های اسیدی، اشعه ماوراءبنفش، نور آفتاب و رطوبت هستند، استفاده می‌شود. علاوه ‌بر این با پوشش‌دهی سطوح می‌توان مانع از خش برداشتن، تکه تکه شدن و یا آسیب دیدن در زمان استفاده، ساخت و حمل و نقل نیز شد. بنابراین پوشش‌ها می‌توانند در صنایع بسیاری کاربرد داشته باشند. اما نانوپوشش‌ها چه هستند و چه خواص و کاربردهایی دارند؟
در نگاه اول ممکن است با قرار گرفتن پیشوند «نانو» در کنار «پوشش» به این نتیجه برسید که نانوپوشش لایه‌ای با ضخامت در حد چند نانومتر است ــ که البته درست است ــ ولی همیشه این‌گونه نیست. وضعیتی را در نظر بگیرید که در آن برای تولید پوشش، از مواد نانومتری و نانوذرات استفاده شود. در این صورت، اجزای تشکیل‌دهنده این پوشش‌ها نانومتری هستند، ولی خود پوششِ می‌تواند ضخامتی بیش از 100 نانومتر داشته باشد.
بنابراین نانوپوشش‌ها را به چهار دسته اصلی تقسیم می‌کنند:
1. پوشش‌های دانه‌ای
2. پوشش‌های شبکه‌ای و چندلایه‌ای
3. پوشش‌های لایه نازک
4. پوشش‌های نانوکامپوزیتی



نمونه‌ای از ساخت صفحات نمایشگر بلور مایع با استفاده از لایه‌های پلیمری فولرین OLED

2- معرفی مقاله
کاربرد فناوری نانو در بهبود و ایجاد خواص جدید در رنگدانه‌ها

این مقاله به معرفی و بررسی تاثیر نانورنگدانه‌ها بر روی مواد رنگ‌پذیر می‌پردازد. هدف اصلی از این پژوهش این است که زین پس به جای تغییر در ساختار هر ماده برای دستیابی به خواص موردنظر مانند ضدخوردگی و ضدخش بودن، مقاومت حرارتی و الکتریکی بالا، استحکام و سختی و در عین حال شکنندگی، بتوان از طریق رنگ، این خواص را به ماده القا کرد.
علی یحیایی، پیمان حاج ملاحسینی، کیوان اوضاعی از دبیرستان غیر دولتی امام صادق (ع) و پژوهش‌سرای رازی دانش آموزی منطقه٩ استان تهران


3- معرفی مقاله


شبيه‌سازي دو مولكول زيستي اسيد ايكوزاپنتانوئيك و اسيد ايكوزانوئيك در مجاورت نانولوله كربني با روش ديناميك مولكولي
دانش‌آموز سپهر حسینی از پژوهش‌سرای ملاصدرای کرج با هدایت استاد راهنمای خود خانم دکتر مهسا ستاره دو مولكول زيستي اسيد ايكوزاپنتانوئيك (EPA) و اسيد ايكوزانوئيك (EA) را به طور جداگانه در مجاورت نانولوله كربني شبيه‌سازي نموده است تا ميزان برهم كنش اين مولكول‌ها را با نانولوله كربني بررسي نماید.

4- سفرهای نوروزی با محصولات نانو
آخرهای سال که می‌شود، هر کس برای عید، برنامه‌ای می ریزد. تعطیلات طولانی نوروز و آب و هوای خوب خیلی از نقاط ایران باعث می‌شود که بسیاری تدارک رفتن به مسافرت را ببینند. حتما بسیاری از شما نیز سفر در تعطیلات نوروز را در برنامه دارید. به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم محصولات فناوری نانو را نیز در طول سفر به همراه داشته باشید و از قابلیت‌های ویژ‌ه‌ای که این محصولات دارند، استفاده کنید. شاید با استفاده از این محصولات در ایام نوروز میزان توسعه این فناوری در دنیا و تاثیرگذاری بالای آن در بهبود کیفیت زندگی را بیش از گذشته لمس کنید.

روغن موتور خودرو، دستمال‌های تمیزکننده شیشه خودرو، ظروف نگهدارنده مواد غذایی، مسواک نانو، پانسمان نانو، لباس‌های ضدلک، لباس‌های ضدمیکروبی

5- معرفی فعالیت‌های پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ملاصدرا در زمینه فناوری نانو

برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با فناوری نانو ویژه دانش‌آموزان و دبیران با هماهنگی ستاد توسعه فناوری نانو در آذرماه 89

  • برگزاری سمینار آموزشی آشنایی با فناوری نانو با حضور 200 نفر از دانش‌آموزان ممتاز منطقه در آذرماه 90
  • هماهنگی بازدید دبیران و دانش‌آموزان از سومین و چهارمین نمایشگاه فناوری نانو
  • شرکت دانش‌آموزان فعال پژوهش‌سرا در بخش دستاوردهای دانش‌آموزی باشگاه نانو در چهارمین نمایشگاه فناوری نانو و ارائه نتایج طرح‌های پژوهشی‌شان
  • برگزاری کارگاه شبیه‌سازی فناوری نانو در سال تحصیلی 90- 89 و اختصاص یک غرفه به نام نانوشیمی در جشنواره علمی شیمی که به مناسبت سال جهانی شیمی برگزار شد.
  • برگزاری دو دوره مقدماتی و پیشرفته آمادگی برای شرکت در سومین المپیاد نانو برای متقاضیان شرکت در این المپیاد
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی با فناوری نانو برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی علاقمند.

6- نرم‌افزار آموزشی نانوکاوش


 

 

نانوکاوش برگردان فارسی نرم‌افزار NANOPOLIS است که در سال 2005 با همکاری محققانی از 140 دانشگاه معتبر دنیا و 13 موسسه فعال در زمینه فناوری نانو تدوین شده است. در این نرم‌افزار به مباحثی چون مواد نانوساختار، روش‌های ساخت و مشخصه‌یابی در مقیاس نانو و برخی از مبانی علمی در کاربردهای صنعتی این فناوری در زمینه‌های نانوالکترونیک، نانومواد، علوم زیستی و انرژی پرداخته شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:نانو,نانوپوشش,نانوکاوش,نانوابزار, :: 14:20
Lia

درباره وبلاگ


سلــــــام همه ی نانو دوستای عزیــــــــز خوش اومدین
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان NANO و آدرس medicinenano.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 60
بازدید هفته : 66
بازدید ماه : 120
بازدید کل : 23761
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


فال حافظ

فال انبیاء

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن