...19...
 
NANO


نانولوله‌های کربنی, عنصر شگفت‌انگیز فناوری نانو


کربن یکی از عناصر شگفت‌انگیز طبیعت است. این عنصر، زیربنای حیات را در زمین می‌سازد و تاکنون حدود ده میلیون ترکیب از آن شناخته شده است. زیرا کربن میل زیادی به تشکیل پیوند با اتم‌های کوچک از جمله هیدروژن و کربن دارد.

  •  
  • گلوله‌های باکی

گلوله‌های باکی، گلوله‌هایی متشکل از 28 تا چند صد اتم کربن هستند. ساده‌ترین آنها، باکی بال با 60 اتم کربن و قطر حدود 7/0 نانومتر می‌باشد. باکی بال یک کره توخالی با ساختاری شبیه توپ فوتبال است که در سال 1985 توسط ریچارد اسمالی کشف شده است.

  •  
  • نانولوله‌های کربنی


 

نانولوله‌های کربنی نوعی آلوتروپ کربن هستند که در سال 1991 توسط سامیو ایجیما در ژاپن کشف شده‌اند. ساختار آنها مانند صفحه‌ای از گرافیت است که به حالت استوانه‌ای رول شده باشد. قطر آنها در ابعاد نانومتری است و طولشان به چند میلیمتر و گاهی تا چند سانیمتر می‌رسد. این مواد به جهت خواص ویژه‌ای که دارند در فناوری نانو به عنوان عنصر پایه نامیده شده و دارای کاربردهای بسیاری هستند. نانولوله‌ها مقاومت مکانیکی چندین برابر فولاد و رسانایی الکتریکی حدود 1000 برابر مس دارند.

  •  
  • کاربردهای نانولوله‌های کربنی

منسوجات: نانولوله‌های کربنی گزینه مناسبی برای ایجاد خاصیت آب‌گریزی در الیاف و تولید پارچه‌های ضد آب هستند. علاوه بر این، از آنها برای تهیه الیاف محکم کارآمد در لباس‌های رزمی نیز استفاده می‌شود.


 

ورزشی: از نانولوله‌های کربنی می‌توان در ساخت وسایل ورزشی همچون راکت، توپ و چوب گلف و تنیس استفاده کرد و این گونه وسایل را سبک و مقاوم ساخت.


الکترونیک: خواص الکتریکی ویژه نانولوله‌ها، آنها را گزینه مناسبی برای استفاده در صنعت الکترونیک نموده است. به عنوان مثال با این مواد می‌توان ترانزیستورهای بسیار کوچک با ضریب تحریک بالا تولید نمود. نانولوله‌ها می‌توانند سیگنال‌هایی که حتی از حد آستانه‌ی شناسایی ضعیف‌تر هستند را نیز ردیابی کنند.
علاوه براین، با استفاده از نانولوله‌ها می‌توان حسگرهای مکانیکی، شیمیایی و حرارتی دقیق تولید نمود.
از دیگر کاربردهای که برای نانولوله‌ها در الکترونیک می‌توان متصور شد کاربرد در تولید حافظه‌های کامپیوتری است.


پزشکی: یکی از امتیازات اصلی استفاده از نانولوله‌ها در انتقال داروها به خاطر ساختار توخالی، زیست سازگاری و قابلیت انتقال آسان آنها از میان غشاء سلولی و در پی آن امکان انتقال مؤثر و هدفمند عوامل درمانی به داخل سلول‌ها می‌باشد. طی سال‌های اخیر محققان زیادی نشان داده‌اند که نانولوله‌ها قادرند از طریق ورود به داخل سلول‌های هدف مختلف، مولكول‌های کوچک و بزرگ دارویی و همچنین عوامل تشخیص را به درون آنها آزاد نمایند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:نانو,نانولوله های کربنی,باکی بال ها, :: 17:1
Lia

درباره وبلاگ


سلــــــام همه ی نانو دوستای عزیــــــــز خوش اومدین
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان NANO و آدرس medicinenano.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 23703
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


فال حافظ

فال انبیاء

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن