...15...
 
NANO

 


 

با مقیاس نانو اندازه بگیرید
همان‌طور که می‌دانید در سیستم متریک برای بیان اندازه‌های طولی مختلف از پیشوندهایی به همراه واحد متر استفاده می‌شود. مثلاً مسافت میان شهرها را با کیلومتر و قطر سوزن را با میلی‌متر اندازه‌گیری و بیان می‌کنند. البته این دو، مواردی هستند که بیشتر با آنها سر و کار داریم ولی این پیشوندها به تعداد بیشتری وجود دارند. چقدر این پیشوندها را می‌شناسید؟ آیا پیشوندهای دیگری را که برای بیان اندازه‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از آنچه مطرح شده است، استفاده می‌شود را می‌توانید ذکر کنید؟
احتمالاً با برخی از این پیشوندها بیشتر آشنایی دارید و برخی دیگر مثل نانو را حتی تاکنون نشنیده باشید. زیرا این پیشوند برای بیان اندازه اجسام بسیار کوچک که مشاهده و دسترسی به آنها براحتی امکان‌پذیر نیست، استفاده می‌شود. در این مقیاس، اندازه‌ی اجسام برابر با اندازه کوچک‌ترین اجزاء تشکیل دهنده‌ی آنهاست. به عنوان مثال یک مولکول آب اندازه‌ای برابر با 1 نانومتر دارد. رشته‌ی DNA 5/2 نانومتر پهنا دارد. پروتئین‌ها بین 5 تا 20 نانومتر هستند. ضخامت دیواره سلولی 9/12 نانومتر است. ویروس‌ها اندازه‌ 75 تا 100 نانومتر دارند. يک گلبول قرمز دارای عرض تقريبی هفت هزار نانومتر است.
خوب است بدانید کوچک‌ترین اندازه‌ای که توسط چشم غیرمسلح انسان دیده می‌شود، 10000 نانومتر است. حال با این توصیف فکر می‌کنید عرض یک تار موی انسان چقدر است و اگر چند ذره یک نانومتری را کنار هم بچینیم به اندازه عرض یک تار مو می‌شود؟


معرفی پروفسور غلامعلی منصوری، پایه‌گذار فناوری نانو در ایران
پروفسور غلامعلی منصوری، متولد 1323، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه ایلینوی آمریکا است. وی استاد "نانوترمودینامیک" و مولف دو کتاب ارزشمند "مبانی فناوری نانو" و "واحدهای ساختمانی مولکولی برای فناوری نانو" می‌باشد.


محققان جوان در چهارمین جشنواره فناوری نانو

بیش از 50 دانش‌آموز از استان‌های خوزستان، اصفهان، قم، البرز، تهران در غرفه "آموزش عمومی" چهارمین جشنواره نانو، به ارایه نتایج پروژه‌ی تحقیقاتی خود پرداختند.
بخشی از این شماره، به معرفی برخی از این پروژه‌ها پرداخته شده است.


تولید ظروف چینی ضد باکتری برای اولین بار در ایران و منطقه
دانش‌آموزان اصفهانی برای جلوگیری از گسترش بیماری‌های واگیردار در مراکز عمومی دو نوع ظرف چینی ضد باکتری را با استفاده از دو نوع نانوذره اکسید آلومینا و اکسید سیلیس تولید نموده‌اند.


 

فرآیند سنتز و شناسایی نانو ذرات لانتانیوم زیرکونیت جهت بهبود فرآیند عملکرد پیل سوختی اکسید جامد
پریسا رضایی از پژوهش‌سرای رازی منطقه 9 تهران، با استفاده از نانوذرات لانتانیوم زیرکونیت به صورت ترکیب در ساختار کاتدها موفق به افزایش قابلیت آنها شده‌است و از این طریق ضمن بالا بردن راندمان و توان تولیدی پیل سوختی اکسید جامد، آن را به گزینه‌ای مناسب جهت استفاده در صنایع مختلف تبدیل نموده است.


نانو بلوک سیمانی با خاصیت جذب نور، عبور نور و خاصیت خود تمیز شوندگی
امیرعباس کبیری زمانی و آرش خزایی، دانش‌آموزان کرجی، با استفاده از فرآیندی مناسب، موفق به تولید بتن‌های درخشان و همیشه تمییز شده‌اند.
 

ساخت مدل آزمایشی از میکروسکوپ پروپ پویشی


فاطمه لطفی، هیوا اردلانی و بهاره خضرایی از پژوهش‌سرای ملاصدرای کرج، موفق به ساخت مدلی ساده و بزرگنمایی شده از میکروسکوپ نیروی اتمی یا AFM شده‌اند؛ مدل بزرگی از یک میکروسکوپ پروب پویشی که در حالت‌های مختلف (تماسی، نیمه تماسی و مغناطیسی) می‌تواند برای اهداف آموزشی ساخته و توسعه داده شود. این میکروسکوپ بر اساس اصول بنیادی کار میکروسکوپ‌های نیروی اتمی طراحی شده است و دارای دو بخش ثبت و نمایش اطلاعات حاصل از توپوگرافی سطح نمونه می‌باشد.


سنتز نانوذرات نقره با استفاده از ضایعات پوست پرتقال
زینب نصرالهی و فاطمه كنگرانی از پژوهش‌سرای ابن سینا منطقه 15 تهران، در سنتز نانوذرات نقره، از ضایعات میوه (پوست پرتقال) که از مواد در دسترس، ارزان قیمت، و سازگار با محیط زیست هستند، به جای سدیم بور هیدرید که به عنوان عامل کاهنده و سمی، خطرناک و قابل اشتعال است، استفاده کرده‌اند.


بررسی کارایی نانوسیالات در خنک سازی موتور زیردریایی
عماد مریمی و وحید جلالی از استان قم، پس از طراحی و ساخت زیردریایی و بررسی روند افزایش درجه حرارت در موتور آن، سیستم خنک سازی با جریان نانوسیال حول موتور زیردریایی را طراحی نموده‌اند. آنان از سیال آب به عنوان سیال پایه و با توجه به شاخصه‌های حرارتی نانولوله‌های کربنی، از آن به عنوان افزودنی به سیال پایه استفاده کرده‌اند. برای جلوگیری از ترسیب و کلوخه شدن نانوذرات نیز، از فرآیند عامل‌دار نمودن نانولوله‌های کربنی و همچنین عملیات اولتراسونیک پرابی استفاده نموده‌اند.


 


نظرات شما عزیزان:

نهال
ساعت16:29---29 آذر 1391
سلام و خسته نباشید

وبلاگ خیلی خوبی داری

موفق باشی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:نانو,نانوذرات,نانوسیالات,زیردریایی, :: 20:28
Lia

درباره وبلاگ


سلــــــام همه ی نانو دوستای عزیــــــــز خوش اومدین
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان NANO و آدرس medicinenano.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 47
بازدید ماه : 101
بازدید کل : 23742
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


فال حافظ

فال انبیاء

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن