...13...
 
NANO

1. معرفی منابع آزمون دومین المپیاد علوم و فناوری نانو
 نانو از نو
 
"نانو از نو" کتابی است که به زبانی ساده و قابل فهم برای دانش‌آموزان، به توضیح جنبه‌های مختلف فناوری نانو می‌پردازد. سرفصل‌های اصلی این کتاب شامل معرفی فناوری نانو، ابزارهای دنیای نانو، ساخت و پاخت نانو، نانومواد، کربن و فناوری نانو و در نهایت ایران و فناوری نانو است.
به طور کلی دانش‌آموزان با مطالعه این کتاب ابتدا با تاریخچه، مفاهیم ابتدایی فناوری نانو و تجهیزات شناسایی آشنا می‌شوند. پس از آن اطلاعاتی درباره نحوه ساخت مواد در دنیای نانو و انواع نانومواد، به ویژه نانولوله‌های کربنی و کاربردهای آنها، کسب می‌کنند. 
آشنایی با فناوری نانو  
کتاب "آشنایی با فناوری نانو" از جامع‌ترین کتب آموزشی علوم و فناوری نانو به زبان فارسی و برای دانش‌آموزان است که به تشریح مفاهیم و کاربردهای این فناوری می‌پردازد. مطالب و موضوعات آموزشی این کتاب، براساس الگوهای ارائه شده و به روز جهت آموزش فناوری نانو به دانش‌آموزان، انتخاب گردیده است. این کتاب در دو جلد به چاپ رسیده و شامل 24 بخش می‌باشد.
جلد اول به تشریح مباحثی چون ساختار مولکولی مواد، آشنایی با برخی نانوساختارها، رویکردهای ساخت و محاسبات می‌پردازد. نانوذرات، فولرین‌ها، نانولوله‌های کربنی، نانوکامپوزیت‌ها، نانوالیاف، نانوساختارهای آلی و نانوکپسول‌ها از جمله ساختارهایی هستند که در جلد اول تشریح شده‌اند.
جلد دوم با تمرکز بر کاربردها، دوازده صنعت را به عنوان حوزه‌های پرکاربرد فناوری نانو معرفی می‌کند. مواد پیشرفته، انرژی، ساخت و ساز، کشاورزی و غذا، حمل و نقل، نساجی، پزشکی، محیط زیست، هوافضا و ارتباطات از جمله‌ی این کاربردها هستند.
 نانوفناورها و نانودستاوردها
 
"نانوفناورها و نانودستاوردها" کتابی است که با نگاهی اجمالی به معرفی مفاهیم فناوری نانو، کاربردهای آن را در علوم مختلف شیمی، فیزیک، زیست‌فناوری و پزشکی می‌پردازد. دانش‌آموزان با مطالعه این کتاب ضمن آشنایی با فناوری نانو و کاربردهای گسترده و ویژه‌ی آن، می‌توانند دورنمایی از زندگی بشر در چند سال آینده را برای خود به تصویر بکشند.
شبیه‌سازی‌های ساده نانو
در علوم و فناوری نانو، در بسیاری از موارد مدل‌سازی نقش مهمی دارد. با توجه به در دسترس بودن امکانات لازم برای شبیه‌سازی در اکثر مراکز آموزشی کشورمان و وجود معلمان متخصص و آموزش دیده، مباحث محاسباتی و شبیه‌سازی در مقیاس نانو به شیوه‌ای ساده در کتاب "شبیه‌سازی‌های ساده نانو" به نگارش در آمده است. این کتاب پیوندی کاربردی میان دانش قبلی دانش‌آموزان با مفاهیم مدل‌سازی و شبیه‌سازی کامپیوتری فناوری نانو ایجاد می‌کند و این امكان را فراهم می‌آورد تا آنها پای به عرصه‌های پژوهشی مقدماتی در شبیه‌سازی نانوساختارها بگذارند.
 آزمایش‌های ساده نانو 
کتاب "آزمایش‌های ساده نانو" با معرفی آزمایش‌هایی ساده که با مواد و ابزارهای موجود در آزمایشگاه‌های مدارس و دیگر مراکز آموزشی قابل انجام است، به معرفی فناوری نانو و ویژگی‌های آن می‌پردازد. موضوعات اصلی این کتاب عبارتند از: مقیاس نانو، دستکش نانویی، محلول‌های نانو، ساخت و پاخت، دیدن نادیده‌ها، خودآرایی، لیتوگرافی، رنگ‌ها در دنیای نانو، سنتز نقره کلوئیدی، تهیه مایع مغناطیسی، سلول خورشیدی، ایجاد سطوح آب‌گریز، تهیه بلورهای مایع کلستریل استر و سیم‌های نانویی.
 نمونه سوالات اولین المپیاد علوم و فناوری‌نانو
 
این کتاب، مجموعه‌ای از سوالات و پاسخ‌های مرحله اول المپیاد علوم و فناوری‌نانو در سال 1389 است. این پرسش‌ها، به‌صورت چهارگزینه‌ای به همراه پاسخ تشریحی آنها با تکیه بر مطالب آموزشی منتشر شده از طریق باشگاه (به صورت مقاله و کتاب) در این کتاب تنظیم گردیده است. کتاب حاضر، مشتمل بر 34 سوال و جواب است که در 27 صفحه‌ای منتشر شده‌ است.
 2. ‌مقالات آموزشی وبگاه باشگاه نانو
باشگاه نانو با انتشار مقالات آموزشی در وبگاه خود به نشانی www.nanoclub.ir  هدف آموزش موضوعات مختلف فناوری نانو را به شیوه‌ای ساده و قابل فهم برای دانش‌آموزان و نوآموزان فناوری نانو دنبال می‌کند. این مقالات از لحاظ موضوعی به 11 دسته کلی تقسیم شده‌اند. مهم‌ترین این موضوعات عبارتند از: مبانی، فناوری نانو چیست، نانومواد و نانوساختارها، تجهیزات، کاربردها، محصولات و بازار فناوری نانو، نانودانش و فنون مقیاس نانو، دانش و فنون مرتبط با نانو، نانوالکترونیک.
علاوه‌براین، مقالاتی نیز تحت عنوان "منابع آموزشی" بر روی وبگاه قرار گرفته‌اند که می‌توانند یک دوره کامل آموزشی برای معلمان نانو باشند.
دانش‌آموزان عزیزی که شناخت چندانی از فناوری نانو ندارند مطالعه چهار مقاله زير می‌تواند نقطه شروع خوبی برای این عزیزان باشد:
• يک نانومتر چقدر کوچک است؟
• چرا مقیاس نانو اهمیت دارد؟
• فناوری نانو به روايت مجموعه دو جلدی آشنایی با فناوری نانو
• فناوری نانو به روايت کتاب "نانو از نو"
3. اخبار

  •  "هفته نانو" در سواحل خلیج فارس
  • "هفته نانو" در شمال شرقی‌ترین مرزهای ایران
  • نمایش حرکت زیردریایی با جریان نانوسیال توسط دانش‌آموزان

4. نانوکامپوزیت‌ها در ساختمان‌سازی
با پیشرفت علم و تحول در صنعت ساختمان‌سازی، کامپوزیت‌های جدیدی با خواص مکانیکی قابل توجه، تولید شده و در تهیه بتن مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، امروزه در تولید بتن‌های با عملکرد بالا و مقاوم در برابر سایش، لغزش، حریق و اتلاف انرژی از ترکیب سیمان با میکروذرات سیلیس استفاده می‌شود. در این بتن‌ها، میکروذرات سیلیس نقش مهمی را در چسبندگی و پرکنندگی بتن و ایجاد خواص ویژه آن دارند.
اکنون با ظهور فناوری نانو و کشف خواص بی‌نظیر نانومواد، محققان دریافته‌اند در این کامپوزیت، با استفاده از ذرات سیلیس در مقیاس نانومتری به جای ذرات میکرومتری آن می‌توان کیفیت این بتن‌ها را به مقدار قابل توجهی افزایش داد. در این حالت نانوذرات سیلیس بایستی کروی و قطرشان کمتر از 100 نانومتر باشد.
علاوه بر این، نتایج آزمایش‌ها نشان داده‌اند که واکنش نانوذرات سیلیس با هیدروکسید کلسیمِ سیمان در مقایسه با واکنش میکروذرات سیلیس سریع‌تر انجام می‌گردد. بنابراین، مقدار بسیار کم این مواد همان تاثیر مقدار بسیار بالای میکروذرات سیلیس را دارد که این مساله می‌تواند در افزایش حجم تولید این بتن نیز تاثیرگذار باشد.

منبع:زنگ نانو


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:نانو,نانوذرات,منابع نانو,آزمون, :: 9:23
Lia

درباره وبلاگ


سلــــــام همه ی نانو دوستای عزیــــــــز خوش اومدین
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان NANO و آدرس medicinenano.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 94
بازدید کل : 23735
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


فال حافظ

فال انبیاء

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن