...8...
 
NANO

کاربرد نانولوله‌های کربنی در ساخت نمایشگرها
در طول چند سال اخیر، با پیشرفت علم و فناوری، تحول عظیمی در تولید صفحه‌های نمایش رخ داده است. برای درک بزرگی این تحول، تنها کافی است برای مدتی کوتاه مقابل ویترین یکی از شرکت‌های تولید کننده نمایشگرها و تلویزیون‌ها بایستید، و ببینید چگونه تلویزیون‌های تخت امروزی با تصاویری شفاف و زنده که قطرشان تنها چند سانتی‌متر است، جایگزین تلویزیون‌های بزرگ و جاگیر گذشته شده‌اند! اما اساس کار این تلویزیون‌های تختِ رنگی که شفافیت تصاویرشان همگان را مجذوب خود ساخته چیست، و با تلویزیون‌های نسل‌های قدیمی‌تر چه تفاوتی دارد؟
به طور کلی، همه‌ی صفحه نمایش‌ها با روشن كردن نقاطی به نام پیكسل، تصویر را ایجاد می‌نمایند. معمولاً تمام سطح این صفحات، از پیكسل‌هایی با سه رنگ سبز، آبی و قرمز پوشیده شده است و تركیب رنگ‌های مختلف، تصویری تمام رنگی تشكیل می‌دهد. در تلویزیون‌های نسل گذشته، برای روشن کردن این پیکسل‌ها، از لامپ تصویر نسبتاً بزرگی در پشت صفحه نمایش استفاده می‌شد. بدیهی است که هر چه سطح صفحه نمایش افزایش می‌یافت نیاز به استفاده از لامپ تصویر بزرگ‌تری نیز بود. همین مساله، باعث افزایش حجم و وزن تلویزیون‌ها می‌شد. اما در تلویزیون‌های جدید، با بهره‌گیری از فناوری‌های مختلف (مانند: LCD، پلاسما و CRT) نور لازم برای روشنایی صفحه نمایش، بدون استفاده از لامپ تأمین می‌شود. اساس کار در این تلویزیون‌ها، شلیک جریانی از الکترون‌ها به صفحه‌‌ی شفافی‌ست که با ماده فلورسنت پوشیانده شده است. الکترون‌ها باعث برانگیختگی اتم‌های این ماده، و درنتیجه گسیل نور از ماده فلورسنت و تشکیل تصویر می‌شوند. البته، بسیاری از متخصصان براین باورند كه تمام نمایشگرهای با صفحه‌ی تخت امروزی، از نظر كیفیت، هزینه و اندازه صفحه نمایش، برای مصارف خانگی مناسب نیستند؛ و در بسیاری از آنها مشکلات نشر میدان مانند عدم پایداری میدان‌های تولیدی در بازه‌های زمانی طولانی دیده می‌شود. آنها معتقدند، با استفاده از نانولوله‌های كربنی و بهره‌گيری از خواص الکتریکی ویژه آنها در نمایشگرها، می‌توان این مشكلات را برطرف ‌نمود .در این نمایشگرهای گسیل میدانی که از آنها به اختصار به (EPD) یاد می‌شود، الكترون‌ها با استفاده از ولتاژ اندك، از فیلم‌های ضخیم دارای نانولوله به سمت صفحه نمایش پرتاب شده و باعث روشن شدن آن می‌گردند. در واقع؛ هر نانولوله در این فیلم، یك پرتاب كننده الكترون (تفنگ الكترونی) كوچك است كه تصویر را روی صفحه نمایش ایجاد می‌كند.
نمایشگرهای تولید شده با نانولوله‌ی کربنی، نسبت به نمایشگرهای دیگر مانند LCD، وزن کمتر، مصرف انرژی کمتر، درخشندگی مناسب‌تر، واکنش سریع‌تر نسبت به تصاویر جدید، میدان مغناطیسی پایین‌تر (در هنگام روشن کردن دستگاه) و دمای کاری بالاتر است. علاوه بر این، استفاده از نانولوله‌های كربنی سبب می‌شود، صفحات نمایش در هنگام روز و وجود نور آفتاب دارای روشنایی كافی باشند و بتوان از زوایای مختلف، و نه فقط از زاویه رو به رو، به صفحه نمایش نگاه كرد. از دیگر نکات جالب توجه در این نمایشگرها، هزینه ساخت پایین آنها نسبت به ساخت سایر نمایشگرها با فناوری‌های دیگر است. در نتیجه، نانولوله‌های كربنی می‌توانند عنوان «بهترین گسیل كننده میدانی» را به خود اختصاص داده، و ابزارهای الكترونی با راندمان و كارایی بالاتری تولید نمایند. تمام این تجربیات و نوآوری‌ها گویای آن است که ما در آینده‌ای نزدیک، زندگی با کیفیت بالاتر را به کمک شناخت و بهره‌مندی بیشتر از دنیای زیبای نانو لمس خواهیم کرد.

فناوری نانو در ماهی‌گیری
در سال 2006، شرکت Ulvac ژاپن، قلاب‌های ماهی‌گیری جدیدی را با فناوری نانو تولید و به بازار عرضه نمود. این قلاب‌ها، به ماهی‌گیران کمک می‌کند بتوانند تا چهار برابر معمول، ماهی صید کنند. قسمت اتصال طعمه در این قلاب‌ها، با بهره‌گیری از خواص ویژه نانوذرات، توسط پوشش‌های نوری نانومتری پوشیده شده است. این نانوپوشش‌ها، سبب انعکاس بالای نور، و درخشندگی طعمه از هر زاویه دیدی می‌شوند. این ویژگی، باعث جذب بیشتر ماهی‌ها به سمت قلاب ماهی‌گیری می‌گردد.

 

گرم‌كننده‌های پا
همگی شما كیسه‌های آب گرم را دیده‌اید. بسته‌های گرم‌كننده‌ی بلوری چطور؟ همان‌هایی كه با نام تجاری «آتروپات» در ایران به فروش می‌رسد؛ همان كیسه‌هایی كه با گذاشتن در آب گرم تا حدود یك روز گرما را در خود نگه می‌دارد. ولی احتمالاً با باندهای پودری آشنا نیستید؛ باندهایی كه از پودرهای خاص ِ فشرده‌شده ساخته شده‌اند، و معمولاً كابردهای پزشكی و ورزشی دارند. این باندها، می‌توانند تا دو روز گرما را در خود نگه دارند. همه‌ی این موارد به كنار! تصور كنید لایه‌ای به ضخامت دو میلی‌متر در اختیار داشته باشید كه توانایی نگه داشتن گرما را تا 20 روز در خود داشته باشد. در مارس 2004 (فروردین 1383)، شركتی آمریكایی چنین گرم‌كننده‌ای را با استفاده از فناوری نانو به بازار ارائه كرد.
در این محصول، از فناوریی موسوم به «آئروژل» استفاده شده است، كه در مقایسه با دیگر گرم‌کننده‌ها، از لحاظ زمانی دو سه برابر بیشتر حرارت را در خود نگه می‌دارد. جالب این است که، ضخامت این لایه‌ها در حدود دو میلی‌متر است. از این محصول، در تولید پوتین‌های نیروی ویژه‌ی ارتش آمریكا به صورت تجاری استفاده شده است. علاوه بر این، برنده‌ی ماراتن قطب شمال در سال 2004 و تیم اسكی كانادا نیز از این محصول استفاده كرده‌اند.

تشخیص بیماری آلزایمر توسط نانوذرات طلا
حتما تاکنون نام بیماری آلزایمر را شنیده‌اید، آلزایمر از آن دسته بیماری‌هایی است که افراد با افزایش سن، به آن دچار می‌شوند. اولین موضوعی که ممکن است با شنیدن کلمه آلزایمر در ذهن تداعی شود، از دست دادن حافظه است. اما از دست دادن حافظه یا فراموشی، در واقع؛ اولین نشانه این بیماری است، و در پی آن مشکلات عدیده‌ای برای مبتلایان به آلزایمر به وجود می‌آید. متاسفانه درمان قطعی برای آلزایمر وجود نداشته و تشخیص بیماری نیز، گاهی در مراحل پیشرفته و پس از ایجاد پلاك‌های خونی كهنه و تارهای عصبی درهم‌تنیده‌ا‌ی در بافت مغز (که متشكل از پروتئین تو (Tau) در سلول‌های مغز هستند) صورت می‌گیرد. بنابراین، آنچه در این بیماری، همانند بسیاری از بیماری‌ها قابل‌توجه است، تشخیص زودهنگام و شروع درمان است. جالب است بدانید، فناوری نانو موفق به کشف روشی سریع برای شناسایی نشانه‌های این بیماری شده است. این روش بر مبنای تحلیل طیف‌های پراش دو- فوتون نانوذرات طلا است که به طور گزینش‌پذیری، نخستین پروتئین‌هایی كه در بدن یك بیمار مبتلا به آلزایمر شکل گرفته است را شناسایی می‌كند، تا با مصرف به موقع دارو، از شدت پیشرفت بیماری كاسته شود و بتوان در مراحل اولیه، بیماری ر ا کنترل کرد.

فناوری نانو در آيينه شعر
(اثر ارسالی از خانم زهرا رحیمی از پژوهش‌سرای دکترعظیمی آران و بیدگل)

امان از دست این ذرات نانو که درگیر خودش کرده جهانو
هزاران فایده، سود و منافع هزاران استفاده در منابع
برای شیمی و زیست و فیزیکِ نانو تو هر کار خیری شریکِ
نانو اصلیّتش یونانی که در ابعاد زیاد ریز و کوچیکه
در این دنیای پیچیده اسیره و یک میلیاردم مترو می گیره
برای تبدیل جامد به مایع برای استفاده در صنایع
برای کپسول و قرص و دواها برای استفاده در غذاها
نانو، کاتالیزور داره که تازه بهینه‌سازی کربن می سازه
برای پتروشیمی و صنایع وجود نانو گشته خیلی شایع
آنالیز دقیق با نانولوله می سازه ذره‌ی ضّد گلوله
برای حفظ زیبایی موثر می سازه ماده‌ی ضد مخدّر
همه دنبالشن از مصر و بابُل گرفته تا حوالی‌های کابل
نانوذره می‌تونه بین ماده بسازه یک پل زیبا و ساده
نانو خیلی زرنگ و تیز و فرزه گمونم بیشتر از "خیلی" می‌ارزه
فرانسه عاشق نانو پدیده و سرمایه گذاری‌هاش شدیده
رقابت می‌کنه در هر زمینه الهی شّردنیا رو نبینه
برای تصفیه آب محله نانو باشه کارما حلّ حلّه
نانو کربن می سازه نخ برامون نخای خوشگل و زیبا و ارزون
برای تولید برق از بدن‌ها چه کارا می‌کنه نانو!خدایا!
برای حس‌گیری و کاتالیستی برای ترمیم و بهبود هستی
برای تولید بنزین ارزون نانو کرده کار دنیا رو آسون
ذخیره می‌کنه در خود انرژی برای درمان آسم و آلرژی
نانو کپسول که خیلی هم درازه مواد ضّد آبی رو می سازه
نانو لوله داره چن تا دیواره که شِکلای قشنگ و ساده داره
نانو‌متری الماس خیلی محکم چی داره در خودش؟الله اعلم!
و بالا می‌بره نرمی لاستیک می‌سازه تایر مستحکم و شیک
همون که جذب سطحی‌اش زیاده برای ساختنش کردم اراده
ولی نه، کار من نیس،خیلی سخته برای من فقط اتلاف وقته
 خلاصه نانو پاکیزه کننده  تو جنگ با CO2 شد برنده
بیچاره موشا آسایش ندارن مدام زیر تیغ نانو شکارن
برای جابه‌جایی اتم‌ها برای ساختن ایران فردا
خلاصه که نانو خیلی مفیده و هیچکس اونو با چشمش ندیده
شده یک ذره خاص و پدیده که تأثیرش روی فردا شدیده
امیدوارم که این آقای نانو دگرگون سازه دنیا و جهانو!


نظرات شما عزیزان:

ساعت17:44---6 آذر 1391

سلام لیا
خوبی؟
کارت عالیه
فقط یه چیزی...زودتر از این قسمتا بگذر برو تو سطح پیشرفته
دستت مرسی=DD
باییییی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سلام گلم

ممنانیـــــــــــم

باشه عزیزم 

خواهش مینومایـــــــــــــم

بای بای



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


سلــــــام همه ی نانو دوستای عزیــــــــز خوش اومدین
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان NANO و آدرس medicinenano.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 175
بازدید کل : 23816
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


فال حافظ

فال انبیاء

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن